Gemeentelijke parkeernormen blokkeren dikwijls de transformatie van leegstaande verdiepingen boven winkels naar woningen. Dat terwijl transformatie van dergelijke etages veel duurzamer is, dan de bouw van nieuwe woningen, zo schrijft ING Research in een analyse.
Volgens Sophie Kraaijeveld, sector banker real estate, hanteren gemeenten vaak hogere parkeernormen dan nodig is op basis van het daadwerkelijke autobezit van toekomstige bewoners. “Het versoepelen van parkeernormen helpt om het realiseren van woningen boven winkels te stimuleren. Omdat niet iedere woningzoekende een auto heeft, is dit te verantwoorden. Met name in binnensteden waar ruimte schaars is en het openbaar vervoer voldoende is, zouden gemeenten hier soepeler mee om moeten gaan”, aldus Kraaijeveld.
Voor veel woningzoekenden is het onbegrijpelijk dat verdiepingen leeg staan, zo meent Kraaijeveld, terwijl de woningnood zo hoog is. Niet alleen parkeernormen zitten in de weg. ING Research denkt ook dat een deel van de vastgoedeigenaren niet de benodigde expertise heeft. Ook bestaat de indruk dat de samenwerking tussen gemeenten en beleggers stroef verloopt. Soms zijn gemeenten niet bereid ambtelijke capaciteit beschikbaar te stellen voor dergelijke kleinschalige projecten. Voor heel Nederland gaat het wel om grote aantallen. Van naar schatting vijftigduizend winkelpanden staan bovengelegen verdiepingen leeg. Daar zouden tienduizenden woningen kunnen worden gerealiseerd.
Ook Aedes, de brancheorganisatie van woningcorporaties, dringt aan op de introductie van beter passende parkeernormen. Als gemeenten data gedreven parkeernormen zouden toepassen, dan is het mogelijk méér woningen bij te bouwen in bestaand stedelijk gebied.