Overslaan en naar de inhoud gaan

Illegale pensions opgerold

In Nieuw-West, West, Westpoort en Zuidoost zijn de afgelopen weken in woningen veertien illegale pensions ontdekt. Handhavers van de gemeente troffen bij hun onaangekondigde bezoeken bovendien een illegaal shortstayverblijf aan. Bij acht woningen is er zoveel bewijs tegen de verhuurder dat direct een boete kan worden opgelegd. In de andere gevallen volgt aanvullend onderzoek. Boetes voor illegale kamerverhuur bedragen minimaal 12.000 euro. Bewoners betaalden tot 600 euro voor een kamer van 7 vierkante meter.

In de meeste aangetroffen illegale pensions was sprake van overbewoning. Aan de Baden Powellweg trof een handhavingsteam vier benauwde kamers in een vertimmerde woning aan die werden verhuurd aan arbeidsmigranten. De bewoners betaalden hier voor een kamer van nog geen 7 m2 betaalt maandelijks € 600 huur. In de Schakelstraat trof een team een brandonveilig pension met tien kamers aan. Hier werd een €300 euro per persoon voor betaald ongeacht het aantal bewoners per kamer zonder werkende verwarming, iedere maand cash te voldoen aan de eigenaar, zonder kwitantie en directe uitzetting indien er niet meteen betaald wordt.
Vier pensions waren dermate brandonveilig dat de brandweer tijdens de controle tijdelijke brandmelders heeft opgehangen om het acute gevaar voor de bewoners te beperken. De eigenaren van illegale pensions aan de Eurokade, Schakelstraat en Chico Mendesstraat zijn door middel van bestuursdwang opgedragen om de woning binnen enkele dagen brandveiliger te maken en de illegale verhuur op korte termijn te staken.
In totaal bleken er op de onderzochte woningen 45 mensen ingeschreven te staan die er in werkelijkheid niet woonden. Dienst Basisinformatie schrijft deze mensen uit de gemeentelijke basisadministratie. Alle rapporten van de onderzochte woningen worden aan de Belastingdienst en Inspectie SZW (Ministerie Sociale Zaken en Werkgelegenheid) verstrekt.

De Gemeente Amsterdam heeft een aantal stedelijke handhavingsprioriteiten taxi’s, woonfraude en horeca. Handhaving is één van de instrumenten waarmee de gemeente de leefbaarheid en de veiligheid in de stad kan behouden en vergroten. Stadsdelen en de centrale stad doen de handhaving samen. Bij de handhaving op illegale pensions trekt de gemeente samen op met de brandweer, politie, belastingdienst en inspectie SZW. Wethouder Freek Ossel (Wonen): “We treden als één overheid proactief op tegen huisjesmelkers en malafide tussenpersonen die huurders uitbuiten en met illegale pensions overlast en brandonveiligheid veroorzaken, en in veel gevallen ook nog inschrijf- en woonfraude faciliteren en huurders.”
De handhavingsteams bestaan uit handhavers van Dienst Wonen, Zorg en Samenleven, Dienst Basisinformatie, Dienst Werk en Inkomen, de stadsdelen en de brandweer.