Overslaan en naar de inhoud gaan
Weergave van 1 - 10 van totaal: 10
Vier op de vijf gemeenten baseren hun parkeerbeleid op verouderde cijfers. Projectontwikkelaars en woningcorporaties moeten onnodig veel ruimte voor auto’s inplannen. Hierdoor komt nieuwbouw moeilijker van de grond. Deskundigen pleiten voor een snelle actualisering van de lokale parkeernormen én voor een breed maatschappelijk debat over de herinrichting van onze leefomgeving.
| Achtergrondartikel
In 2030 rijdt naar verwachting een kwart van de Nederlanders elektrisch. Bij woonblokken met parkeervoorzieningen kunnen corporaties dus steeds vaker aanvragen voor laadpunten verwachten. Wat daarmee te doen? De gemeente Amsterdam roept op: maak nu alvast beleid en bereid je voor.
| Achtergrondartikel
Met de renovatie van de eerste flats in de Lodewijk van Deysselbuurt is de aanpak van de drie Röellbuurten begonnen. Hiermee wordt een 20 jaar oude belofte ingelost. De eisen zijn intussen gewijzigd: aardgasvrij, meer verdichting, meer respect voor de stedenbouwkundige erfenis, een duidelijke sociale pijler én bredere inspraak. Een ‘integraal verbeterplan’.
| Achtergrondartikel
Amsterdam sprokkelt uit alle hoeken en gaten geld bij elkaar om de financiële gevolgen van de coronacrisis op te vangen. Tegelijkertijd wordt in de vandaag gepresenteerde begroting voor volgend jaar 78 miljoen euro vrijgemaakt voor fondsen en subsidies die investeringen in zonnepanelen, isolatie en aardgasvrij maken van woningen moeten versnellen.
| Nieuwsartikel
Na Amsterdam overwegen ook andere gemeenten in de MRA de parkeernormen bij nieuwbouw te verlagen. Woningcorporaties zien verplichte parkeervoorzieningen als een bedreiging van hun bouwambities. Haarlem is hen al tegemoetgekomen, terwijl ook in Purmerend wordt nagedacht over minder zware eisen. Toch zijn veel bewoners nu al ontevreden over de schaarse parkeermogelijkheden in hun wijk.
| Achtergrondartikel
Er komt minder ruimte voor auto’s in de nieuwbouw. Commerciële ontwikkelaars en woningcorporaties zijn positief over de nieuwe parkeernormen die Amsterdam wil invoeren. Private partijen leggen de nadruk op experimenten met autodelen, terwijl sociale verhuurders niet meer in parkeerplaatsen gaan investeren. Dat mag ook niet meer volgens de nieuwe Woningwet.
| Achtergrondartikel
In grote delen van de stad gelden strenge parkeernormen én moeten ontwikkelaars parkeervoorzieningen bij nieuwbouw op de eigen kavel oplossen. Maar de tijd dat ontwikkelaars/corporaties grote exploitatieverliezen op gebouwde parkeervoorzieningen voor lief namen, is voorbij. Zonder een dosis pragmatisme komen projecten niet meer van de grond.
| Achtergrondartikel
Crisis leidt tot herbezinning: klein bouwen kan weer, mits betaalbaar De studio is hot Klein en betaalbaar lijken een succesformule voor de Amsterdamse koop- én huurmarkt in crisistijd. Starters staan in de rij voor een koopstudio in Bos en Lommer. En dankzij de Donner-punten is het ook mogelijk geworden om kleine huurwoningen in de vrije sector te bouwen.
| Achtergrondartikel
Parkeerruimte in Amsterdam is schaars en duur. Parkeerproblemen drijven sommige stadsbewoners zo tot wanhoop dat ze verhuizen naar elders. De oplossing lijkt simpel: bouw zoveel mogelijk parkeergarages en woningen met inpandige parkeerplaatsen. Grootste knelpunt hierbij zijn de torenhoge bouwkosten. Zeker bij sociale woningbouw zijn die nooit terug te verdienen. En wie draait er dan voor de rekening op?
| Achtergrondartikel
Nederland en de Lijst van het Werelderfgoed Nederland heeft de Unesco-overeenkomst rond het werelderfgoed in 1972 ondertekend.
| Achtergrondartikel