Overslaan en naar de inhoud gaan

Weg vrij voor meer woningbouw rondom Schiphol

Image

Zwanenburg en Rijsenhout krijgen meer ruimte voor kleinschalige woningbouw. Ook de transformatie van het Havenstraat-gebied in Amsterdam-Zuid wordt niet meer beperkt door de aanwezigheid van Schiphol. Meer woningbouw is mogelijk door meer dynamische regels in het nieuwe Luchthavenindelingsbesluit Schiphol.

Onder aanvoering van de provincie Noord-Holland en de gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer is de afgelopen jaren in samenwerking met 18 gemeenten en de provincie Zuid-Holland hard gewerkt aan minder beperkende regelgeving. Door het nieuwe Luchthavenindelingbesluit van demissionair-staatssecretaris Dijksma kunnen woonkernen waar de vitaliteit onder druk staat, zich weer ontwikkelen. Zo komt er weer ruimte voor kleinschalige woningbouw in de directe omgeving van Schiphol. Dorpen als Zwanenburg en Rijsenhout krijgen hierdoor hun langverwachte impuls.

Voor het gebied verder van de luchthaven gelegen vervalt het verbod op transformatie van niet geluidgevoelige gebouwen als fabrieken naar geluidgevoelige bebouwing zoals woningen. Daarmee kunnen verpauperde bedrijventerreinen en leegstaande kantoren getransformeerd worden tot woningen. Ook een project als de herinrichting van het Havenstraat-gebied in Amsterdam wordt daarmee mogelijk gemaakt.

Joke Geldhof, gedeputeerde Ruimtelijke Ordening in Noord-Holland, is tevreden over de uitkomst: “Ik ben blij dat deze dynamische regio zich nu weer verder kan ontwikkelen. Een groot aantal woningbouwplannen dat vastliep op de strenge regels van het Rijk, kan nu van start. Dit draagt bij aan een sterke metropoolregio Amsterdam, mét voldoende woningen én een sterke luchthaven.”
Zij benadrukt dat provincies en gemeenten in verband met de geluidsbelasting zorgvuldig blijven afwegen waar wel en niet gebouwd kan worden. Ook hebben provincies en gemeenten afspraken gemaakt over de informatie die toekomstige bewoners moeten krijgen. Verder zijn er afspraken gemaakt over de manier waarop wordt omgegaan met eventuele klachten en het voorkomen van extra kosten voor de luchtvaartsector.