Gemeentelijk Havenbedrijf zeer kritisch over plan Haven-Stad

16.08.17
Binnen rode contour het geplande Haven-stad
Gemeentelijk Havenbedrijf zeer kritisch over plan Haven-Stad

Het plan van de gemeente Amsterdam om 70.000 woningen te bouwen in en om de haven staat op gespannen voet met de belangen van de haven en de bedrijven daar, vooral in de periode van transformatie. Het havenbedrijf heeft daarom afwijzend gereageerd op het plan Haven-Stad. Het Havenbedrijf vindt dat het plan onvoldoende rekening houdt met de belangen van de haven en de bedrijven in het gebied. Bovendien zou het leefklimaat voor toekomstige bewoners onvoldoende verzekerd zijn. De inspraakperiode eindigde 15 augustus.

Het plan Haven-Stad voorziet in de bouw van een nieuw stadswijk in het westelijk havengebied, met een uitloper aan de noordzijde van het IJ. Onder de naam Haven-Stad wil Amsterdam in dat gebied een wijk bouwen ter grootte van Leiden. Het deel van het havengebied binnen de ring (A10) moet circa 25.000 woningen accommoderen. De transformatie naar ‘hoogstedelijk gemengd gebied’ heeft volgens het Havenbedrijf grote gevolgen voor de bedrijven die er zijn gevestigd.
De transformatie van haven naar woonwijken zou moeten plaatsvinden in de huidige Minervahaven (nu vooral fashion- en mediabedrijven); de Alfadriehoek (nu stedelijke bedrijvigheid en kantoren), de Coen-, Vlot- en Mercuriushaven (nu een industrieel gebied met grote internationale bedrijven). Het Havenbedrijf voorziet grote problemen voor bedrijven in het toekomstige woon/werkgebied. De milieu-eisen die voor woonwijken gelden zorgen voor forse beperkingen. Daarbij komt de bereikbaarheid en de verkeersveiligheid zowel tijdens de bouw als na afronding onder druk te staan. Daarbij maken de plannenmakers volgens het Havenbedrijf niet duidelijk welke financiële compensatie de huidige gebruikers krijgen en hoe dat gefinancierd gaat worden. Dat zorgt voor langdurige onrust bij de huidige ondernemingen in het gebied.

Het Havenbedrijf wijst op het huidige convenant van havenbedrijven met gemeente en provincie. Daarin is afgesproken dat er niet eerder dan in 2029 wordt gestart met woningbouw in het gebied. Daarnaast is in het huidige coalitieakkoord afgesproken dat de industriële bedrijven in de Coen- en Vlothaven – óók gelegen binnen de ring – in ieder geval kunnen blijven tot 2040. Maar het actuele plan beperkt al ruimschoots vóór 2040 de milieuruimte van deze bedrijven en zal hun bereikbaarheid nadelig beïnvloeden. Dat verslechtert de verdiencapaciteit van de haven en de investeringsbereidheid van bedrijven in het gebied, aldus het Havenbedrijf Amsterdam.

NUL20 nieuws

Laatste nummer

afbeelding van Fred van der Molen
Achtergrondartikel 06.07

"Is dat niet saai?", vroegen bekenden toen Max van Engen zeven jaar geleden hoofd werd van de directie Wonen in Amsterdam. Hij kwam uit de kunst- en cultuursector, waar hij meer dan 25 jaar werkte. "Daar moesten ze snel op terugkomen. Thema's als het woningtekort, vakantieverhuur, woonfraude,...

Fred van der Molen
afbeelding van Fred van der Molen
Boekbespreking 01.07

In het boek Participate! wordt de inspraak van burgers in de processen van stedelijke ontwikkeling in een aantal Europese steden onder de loep genomen. Het Engelstalige boek is het resultaat van vijf jaar onderzoek naar burgerparticipatie en identiteit in samenhang met stedelijke ontwikkeling....

Fred van der Molen
Achtergrondartikel 16.06

Deze zomer lopen de eerste officiële vijfjarencontracten voor jongeren af. De regeling die twintigers meer kans geeft op een betaalbare woning in de hoofdstad, wordt nog geëvalueerd. De grote vraag: hoe vergaat het de vertrekkers? Het naderende einde levert in ieder geval stress op. Alleen voor...

Pieter Lesage
Achtergrondartikel 16.06
  • De dreiging van een aflopend jongerencontract...: Voor Naomi en haar kinderen was het opvangcentrum het voorland
  • Na vijf jaar: ‘Soms onder de honderd in de wachtrij’
  • Na vijf jaar: een gelukje
  • Na vijf jaar: ‘Gek als ik de stad uit moet’
Pieter Lesage
Achtergrondartikel 16.06

Woningen bouwen kost veel tijd. Van plan tot realisatie gauw zeven à tien jaar. Tijdelijke woningbouw moet mensen die met spoed een woning nodig hebben meer perspectief bieden. De flexwoning is een landelijke crisismaatregel. Wat is het, waar worden ze gebouwd en wie mag er wonen?

Pieter Lesage
Achtergrondartikel 16.06

Het is niet meer vanzelfsprekend dat een politieman of leraar in Almere een eengezinswoning kan kopen. Almere wil dit decennium de woningproductie verdubbelen om de groeiende woningnood het hoofd te bieden. In tien jaar 25.000 woningen, aldus de Woonvisie 2020-2030. Om die productie te...

Pieter Lesage
Achtergrondartikel 16.06

Gemeente en corporaties hebben de ambitie het aantal zonnepanelen in Amsterdam flink uit te breiden. Ook gemengde complexen van kopers en huurders moeten hieraan een bijdrage leveren. Dat blijkt ingewikkelder. Soms lijkt de corporatie aan de rem te hangen.

Pieter Lesage
Achtergrondartikel 16.06

Bouwgroep Dijkstra Draisma biedt woningcorporaties de mogelijkheid een duurzame, energieleverende sociale huurwoning te leasen. WoonFriesland heeft als eerste corporatie voor een periode van tien jaar een leasecontract afgesloten. Andere corporaties staan (nog) niet te trappelen.

Pieter Lesage
Achtergrondartikel 16.06

In middelgrote steden loopt de winkelleegstand gestaag op. Aanloopstraten verloederen. Steden als Zaanstad en Purmerend ontkomen niet aan herstructurering van hun binnensteden. Transformatie naar wonen biedt perspectief op grote aantallen extra woningen, becijferde de provincie Noord-Holland....

Pieter Lesage
Achtergrondartikel 16.06

De operatie kadeherstel heeft ook grote consequenties voor Amsterdamse woonbootbewoners. Honderden woonboten moeten tijdelijk verkassen. Die worden op wissellocaties niet per se liefdevol ontvangen door walbewoners. Op veel plekken klinkt verzet tegen de tijdelijke ligplaatsen.

Pieter Lesage
Achtergrondartikel 16.06

Een virtuele rondleiding heeft de groepsbezichtiging vervangen, vertelt verhuurmakelaar Rutger van Leeuwen van Rochdale. De pandemie heeft ook op zijn werk grote impact. Dit artikel in de reeks ‘Op stap met...’ is dan ook vooral het verhaal van wat er allemaal anders gaat.

Pieter Lesage
Achtergrondartikel 16.06

Hoe kan je meer ouderen helpen of verleiden om hun grote woning in te wisselen voor een meer geschikte gelijkvloerse woning en zo meer jonge gezinnen aan een grotere woning helpen? Met dit vraagstuk houden vele gemeenten en corporaties zich al jaren bezig. In Zaanstreek-Waterland breken zij nu...

Pieter Lesage

NUL20 Dashboards

De NUL20 Dashboards geven zowel een historisch als actueel overzicht van de woningvoorraad en de woningproductie van Amsterdam én de Metropoolregio Amsterdam. Overzicht.