Overslaan en naar de inhoud gaan
Top
Op Stap Met: de verhuurmakelaar van de woningcorporatie
Woningverhuur via virtuele rondleiding

Een virtuele rondleiding heeft de groepsbezichtiging vervangen, vertelt verhuurmakelaar Rutger van Rochdale. De pandemie heeft ook op zijn werk grote impact. Dit artikel in de reeks ‘Op stap met...’ is dan ook vooral het verhaal van wat er allemaal anders gaat.

Tweeënhalf jaar geleden verruilde Rutger zijn loopbaan als commercieel verkoopmakelaar voor de baan van Rochdale, werk met naar eigen zeggen ‘meer maatschappelijke impact’. “Daar heb ik geen seconde spijt van gehad. In mijn oude baan was ik voortdurend bezig met het behalen van targets. Nu heb ik een veelzijdig takenpakket en kom ik met diverse doelgroepen in contact.”
Rochdale heeft dertien verhuurmakelaars. Rutgers  werk begint op het moment dat de huur van een woning wordt opgezegd of wanneer een nieuwe woning wordt opgeleverd: “Bij een mutatie moet de woning van A tot Z worden geïnspecteerd. We maken dan een lijst van zaken die gerepareerd of in oude staat moeten worden teruggebracht. Soms hebben mensen veertig jaar in dezelfde woning gewoond. Soms zijn de aangebrachte veranderingen zo ingrijpend, dat de huurder hierop wordt aangesproken. Maar als een woning toch al gerenoveerd moet worden, kijken we daar natuurlijk met een andere bril naar.”

‘Het gebeurt wel eens dat er een hele muur is weggebroken’
“Het gebeurt wel eens dat er een hele muur is weggebroken waardoor een vierkamerwoning een driekamerwoning is geworden. Zo’n woning kun je dan lastiger verhuren aan een gezin met kinderen. In zo’n geval eisen we toch dat die muur wordt teruggeplaatst. Maar het is ook niet zo zwart-wit; we denken altijd mee in dat soort situaties. Soms besluiten we zelf zo’n muur terug te plaatsen, maar daar kan dan wel een financiële compensatie tegenover staan. Het is hoe dan ook maatwerk.”

Woninginspectie via videobellen

De pandemie heeft ook op het werk van Rutger grote impact. Zo wordt de eerste inspectie na het opzeggen van de huur niet meer ter plekke uitgevoerd zolang de huurders nog in de woning verblijven. Rutger: “Dat gebeurt nu via videobellen en ik moet zeggen dat dat een hele uitdaging is. De huurder loopt dan rond met telefoon of tablet en laat zoveel mogelijk van de woning zien. Wij hopen zo een beeld te krijgen van eventuele gebreken. Maar na de sleuteloverhandiging voeren we alsnog zelf een eindinspectie uit."
Daarbij blijken er toch regelmatig gebreken te zijn die buiten beeld zijn gebleven. “Als het om ernstige zaken gaat moeten we alsnog terug naar de vertrekkende huurder om een en ander samen op te lossen. Het maakt het werk wel ingewikkelder en arbeidsintensiever, maar we willen het voorlopig toch op deze manier blijven doen.”
Overigens kan niet iedereen omgaan met videobellen. Met name voor oudere huurders is dat nogal eens lastig. Rutger: “In dat geval doen we de inspectie telefonisch en wanneer de bewoners ermee instemmen, gaan we soms ook fysiek langs. Uiteraard met inachtneming van de coronaregels. Maar ook dat gaat niet altijd goed. Ik kwam onlangs bij een oudere dame die slechthorend is. Vanwege mijn mondkapje kon ze me helemaal niet verstaan en kon ze ook niet liplezen. Uiteindelijk zijn we maar zonder mondkapje op afstand op het balkon gaan staan. Het blijft iedere keer weer improviseren.”

Virtuele rondleidingen

Wanneer de woning eenmaal leeg en in goede staat is, kan deze weer in de verhuur worden gebracht. Normaal gesproken worden er voor de eerste vijftien gegadigden groepsbezichtigingen georganiseerd, vertelt Rutger. “Toen dat niet meer kon, nodigden we in eerste instantie de mensen die voor de woning in aanmerking kwamen, een voor een uit om langs komen voor een bezichtiging. Maar wanneer de eerste twee al niet op komen dagen, wordt het wel een heel erg lang traject en het gebeurt nogal eens dat mensen er op het laatste moment van afzien. Nu hebben we ervoor gekozen om de eerste vijftien gegadigden een virtuele rondleiding door de woning te geven aan de hand van een opgenomen video. Daarna kunnen ze alsnog besluiten tot een fysieke bezichtiging.”
Volgens Rutger werkt dit goed en zijn er zelfs voordelen ten opzichte van de traditionele groepsbezichtigingen. “De potentiële huurder kan thuis op zijn gemak de video bekijken en beslissen of een bezichtiging zinvol is.” Toch is dat geen reden om na de pandemie door te gaan met deze virtuele rondleidingen:  “Het is toch altijd prettiger om fysiek met toekomstige huurders in een woning rond te lopen. Bovendien is de huidige werkwijze veel arbeidsintensiever.”
Rutger heeft gemiddeld zo’n vijf bezichtigingen per week. Wanneer een gegadigde heeft ingestemd, wordt in de woning het huurcontract getekend. Dat contract heeft de huurder al van te voren kunnen inzien. “Voor ondertekening wordt nog een laatste ronde door de woning gemaakt of er nog gebreken zijn die over het hoofd zijn gezien. Is dat het geval, dan wordt dat euvel nog verholpen. Daarna is de verhuur rond.”

Ook middensegment

Overigens verhuurt Rochdale niet alleen sociale huurwoningen; de woningcorporatie heeft ook woningen in de vrije sector. Rutger: “Met de verhuur van vrijesectorwoningen kom je weer terecht in het meer commerciële aspect van het werk. Overigens proberen we de huurprijzen aan de redelijke kant te houden, zodat we ook het middensegment kunnen blijven bedienen.”
Rutger is zeer tevreden met zijn werk voor de woningcorporatie, maar hoopt wel dat de pandemie snel voorbij is: “Dan kunnen we weer gewoon ons werk doen. “Uiteindelijk is het zowel voor de klanten als voor ons toch een stuk prettiger wanneer we weer zonder vrees bij elkaar kunnen komen in een woning."

Janna van Veen
Thema