Woonboten

  • 15.09.16
    Watervisie Amsterdam 2040
    Alle Amsterdamse woonboten moeten aan dezelfde welstandscriteria gaan voldoen. En er zullen ook woonboten moeten wijken, omdat ze het zicht op en vanaf het water belemmeren. In de Watervisie Amsterdam 2040 staat ook dat er nieuwe kavels voor waterwoningen worden uitgeven in het IJ en het IJmeer, maar dat er geen ligplaatsen voor woonboten bij komen.
  • 03.06.15

    Woonbootbewoners die hun boot een groot deel van het jaar verhuren aan toeristen moeten gaan oppassen. De gemeente Amsterdam wil deze verhuur aan banden gaan leggen. Daartoe worden de regels voor toeristisch verhuur van woonboten gelijkgesteld aan de regelgeving voor toeristisch verhuur van woningen. Dat betekent dat de hoofdbewoner zijn boot maximaal aan vier personen, hoogstens 60 dagen per jaar mag verhuren. Bovendien moet er toeristenbelasting worden betaald.

  • 18.05.15

    Komend najaar wordt een wetsvoorstel naar de Kamer gestuurd voor aanpassing van de woningwet voor woonschepen. In de toekomstige situatie zullen woonschepen als bouwwerk worden aangemerkt waarvoor een omgevingsvergunning nodig is. Ook het Bouwbesluit 2012 wordt van toepassing op 'drijvende objecten'. Alleen nieuwe woonschepen krijgen in de praktijk met deze nieuwe wet te maken.

  • 07.10.14

    De Dienst Wonen Zorg en Samenleven kan de explosieve groei van het aantal meldingen van woonfraude niet meer het hoofd bieden, zo schrijft burgemeester Van der Laan aan de gemeenteraad. De problemen worden met name veroorzaakt door de groei van het aantal meldingen over illegale hotels en pensions, vakantieverhuur en short stay.

  • 18.09.14
    “Wettelijk kader voor woonboten rammelt nog altijd”
    Het blijft tobben met het beleid rond woonboten. In april verraste de Raad van State met een uitspraak waardoor duizenden woonschepen hun legale status kwijt zijn. Maar er gloort licht: minister Stef Blok van Wonen komt met reparatiewetgeving; bovendien wil hij de rechtspositie van woonbootbewoners verbeteren.
  • 14.05.10

    Woonbootbewoners Schinkel krijgen geluidsscherm

    De bewoners van de 170 woonboten bij de Schinkelbrug lijken eindelijk verzekerd van de bouw van een geluidsscherm. Stadsdeel Zuid en de centrale stad zijn bereid de helft van de kosten te betalen, het rijk en Prorail de andere helft.

  • 25.09.08

    Gelijkwaardig beleid voor wal en water blijft voorlopig utopie
    Chaos en verwarring kenmerken woonbootbeleid

  • 25.09.08

    Nieuwe kusten
    Amsterdam experimenteert met drijvende woonwijk op Steigereiland

    In Noord-Amerika zijn drijvende villawijken al een vertrouwd gezicht. Over enkele jaren kunnen ook Amsterdammers op IJburg ervan genieten. Het ontwikkelen van een waterwijk is een ingewikkelde klus. Hoe voorkom je gebroken arken met peilschommelingen van anderhalve meter? NUL20 keek over de schouder van projectleider Marlene Rienstra mee.

  • 22.09.08

    Waterwijk IJburg opnieuw uitgesteld
    Woonboten blijven bestuurders hoofdpijn bezorgen

  • 20.09.08

    Wonen op het water

    'Van bohémien tot wateryup'. Dat was de werktitel van een reportage die we hadden gepland over de veranderende status van de woonbootbewoner. Wonen op het water is namelijk niet alleen gewild maar ook duur geworden. Voor woonboten worden vele tonnen betaald, terwijl de gemeentelijke lasten flink oplopen. Dat levert een ander soort bewoners op, dachten we zo. Maar het verhaal ging met ons aan de loop. Alle geïnterviewde bootbewoners wilden over beleid praten. Een wereld van ergernissen en frustraties brak voor ons open.