Overslaan en naar de inhoud gaan

Sluisbuurt: eerste hoogbouwwijk van Amsterdam wordt iets minder hoog

Image
De Sluisbuurt op het Zeeburgereiland wordt een hoogbouwwijk. Er komen overwegend middelhoge gebouwen en enkele hoge woontorens tot een maximum van 125 meter. Zo blijkt uit het stedenbouwkundig plan voor de ontwikkeling van de buurt. Wel heeft het college na het maatschappelijke debat de plannen iets aangepast. De maximale bouwhoogte is met 18 meter verlaagd. Al in 2019 moet worden begonnen met de bouw van de eerste woningen.
 
In de Sluisbuurt moeten de komende tien tot vijftien jaar in totaal 5.500 woningen worden gebouwd. In de gebouwen komen veertig procent sociale huur, veertig procent procent huur- en koopwoningen in het middensegment en twintig procent wordt bestemd voor vrije sector huur en dure koopwoningen.
In de lagere verdiepingen en op de begane grond komt een mix van functies, zoals werkplekken en maatschappelijke voorzieningen. De wijk krijgt een autoluw karakter. Om een goede bereikbaarheid per openbaar vervoer en per fiets te garanderen, zal de gemeente de komende jaren een speciaal mobiliteitsplan opstellen. Onderdeel daarvan is de bouw van een fietsbrug tussen het Zeeburgereiland en het Oostelijk Havengebied. Ook probeert de gemeente een aantal auto-knelpunten op te lossen en beter openbaar vervoer te realiseren. Om een tramverbinding tusen het Zeeburgereiland en de Indische Buurt te kunnen realiseren, wordt onderzoek gedaan naar de bouw van een nieuwe brug naast de Amsterdamse brug over het Amsterdam-Rijnkanaal. 
 
"De wijk wordt een echte eyecatcher", zegt VVD-wethouder Eric van der Burg van Ruimtelijke Ordening en Grondzaken."Met hoge, slanke woontorens en een prachtig uitzicht op het water. Door hoogbouw blijft er meer ruimte over voor openbare ruimte en groen op straat. Die ruimte benutten we voor parken, sport- en spelmogelijkheden."
 
De tegenstand tegen de hoogbouwplannen kwam van verschillende kanten. Architect Sjoerd Soeters pleitte voor een woonwijk waar de menselijke maat regeerde, en waarschuwde verder voor verticale segregatie, windhinder en schaduwwerking. Andere critici waarschuwden voor het zichteffect van de nieuwe wijk op de monumentale binnenstad en vanuit landelijk Noord. 
 
Zie ook: Zege voor tegenstanders hoogbouw in Amsterdam (Parool, 8 september 2017)