Ruimtelijke ordening

  • 17.05.17
    De Amsterdamse VVD-fractie lijkt tegen de nota Parkeernormen van de eigen verkeerswethouder Pieter Litjens te stemmen als hij die niet aanpast. Dat meldt althans De Telegraaf. Volgens de krant is er breed verzet binnen de VVD tegen de 'anti-autoplannen' van het college. De nota voorziet in minder ruimte voor auto's in de nieuwbouw. Uitgangspunt van de nota Parkeernormen is dat de binnenstad niet meer auto's kan bergen en dat minder stadsbewoners in de toekomst een eigen auto zullen hebben.
  • 02.03.17
    Interview Joke Geldhof: provincie wil niet in groene gebieden bouwen

    Woningbouw in de groene gebieden rondom Amsterdam is onwenselijk en onnodig. Daarover laat gedeputeerde Joke Geldhof van Ruimtelijke Ordening geen misverstand bestaan. “In het zuidelijke deel van Noord-Holland zijn voor de korte en middellange termijn voldoende bouwlocaties voorhanden.”

  • 01.03.17
    Aan de vooravond van nieuwe investeringsagenda Nieuw-West

    Ivan Nio en Wouter Veldhuis zijn mede-auteurs van de recente studie Nieuw-West: Parkstad of Stadswijk. Nu gemeente en corporaties de mouwen opstropen voor een vervolg op Operatie Parkstad hebben deze kenners van de Westelijke Tuinsteden nog wel wat wijze raad. Zes lessen voor de gebiedsontwikkelaars.

  • 01.03.17
    Autodelen en zelfrijdende auto gaan de stad veranderen

    Er komt minder ruimte voor auto’s in de nieuwbouw. Commerciële ontwikkelaars en woningcorporaties zijn positief over de nieuwe parkeernormen die Amsterdam wil invoeren. Private partijen leggen de nadruk op experimenten met autodelen, terwijl sociale verhuurders niet meer in parkeerplaatsen gaan investeren. Dat mag ook niet meer volgens de nieuwe Woningwet.

  • 01.04.16

    De komende week strijken medewerkers van de OESO in Amsterdam neer om de ruimtelijke strategieën van de hoofdstad door te lichten. Amsterdam hoopt via dit onderzoek niet alleen bevestiging te krijgen voor de eigen aanpak maar ook adviezen voor toekomstige plan- en visievorming.

  • 08.01.16

    De Amsterdamse erfpachtgrond is veel minder waard dan de gemeente eerder heeft berekend. Zo concludeert de commissie-Monster in een rapport dat is geschreven op verzoek van de Stichting Erfpachters Belangen Amsterdam (SEBA). Volgens berekeningen van oud-rechter Nol Monster komt de waarde hooguit op 20 miljard euro uit. Met de waarderingsmethode van de gemeente zou de grond nu 60 miljard waard zijn.

  • 09.09.15

    PakhuisNUL20 - de talkshow over Amsterdamse woonkwesties - zet de luiken open. Door interviews en debat; door ruim baan te geven aan initiatieven van ondernemende Amsterdammers en Amsterdamse organisaties. 

  • 02.04.15
    De Nieuwe Magere Brug, voorstel van Xoomlab

    Amsterdammers hebben 77 ideeën ingezonden voor mogelijke nieuwe verbindingen over het IJ. Daarin zitten voorstellen voor tunnels, bruggen, extra veerverbindingen en kabelbanen. Wethouders Eric van der Burg (Ruimtelijke Ordening) en Pieter Litjens (Verkeer en Vervoer) namen dinsdagavond 31 maart de catalogus ‘Sprong over het IJ’ in ontvangst, waarin alle voorstellen zijn gebundeld. De gemeente start nu met een vervolgstudie. De resultaten daarvan worden in juni bekendgemaakt. Een ding is wel duidelijk: een brug in de buurt van het CS zit er niet in.

  • 10.03.15
    Hoogbouw niet langer taboe in de hoofdstad
    Met het schaarser worden van bouwlocaties wordt hoogbouw vanzelfsprekender. Ook Amsterdam gaat de lucht in. Aan het IJ, bij het Amstelstation en op de Zuidas verrijzen nieuwe, soms meer dan 100 meter hoge kolossen. Stedenbouwkundige Soeters vreest voor onaantrekkelijke, winderige straten. Het creëren van voldoende levendigheid moet zwaar wegen, vindt ook de stichting Hoogbouw.
  • 03.03.15
    Ringweg A10 bij Bos & Lommer

    Amsterdam moet de groei van de stedelijke bevolking in eerste instantie binnen de bestaande stad opvangen. Dat liet Jos Gadet, hoofdplanoloog van de gemeente Amsterdam, gisteren weten bij PakhuisNul20, de talkshow over Amsterdamse woonkwesties. Volgens Gadet is het onvermijdelijk dat Amsterdam uitgroeit tot 'een hele grote stad'. Daarbij moet in eerste instantie niet naar uitleggebieden zoals IJburg II gekeken worden, maar is het verstandig de nadruk te leggen op verdichting binnen de bestaande stad. Binnen Amsterdam liggen er vooral kansen voor de zone langs de A10, aldus Gadet.

  • 15.01.15
    Nieuwe rapport Wonen in Amsterdam 2013: Ruimtelijke ontwikkelingen
    We hadden in de Stadsregio Amsterdam al de metafoor van de roltrap. Daar komt nu het sombreromodel bij, om over de donut maar te zwijgen. Het staat allemaal in het nieuwe rapport Wonen in Amsterdam 2013: Ruimtelijke ontwikkelingen. Belangrijkste conclusie: de verschillen tussen binnen en buiten de Ring nemen toe.
  • 13.10.14

    Het Rijk en gemeenten en bedrijven in de regio Amsterdam hebben in hoofdlijnen een akkoord bereikt over het nieuwe Luchthavenindelingbesluit. Als de gemeenteraad akkoord gaat met het ruimtelijk hoogbouwkader Zuidas zijn alle bouwontwikkelingen die binnen dit kader vallen vrijgesteld van nadere toetsing aan het nieuwe LIB. De verdere ontwikkeling van de Zuidas is daarmee veilig gesteld.

  • 12.06.14
    college-onderhandelaars

    Er moet weer beweging komen in de Amsterdamse woningmarkt. Alleen dan kan iedere Amsterdammer een betaalbaar huis vinden, zo hebben D66, VVD en SP vastgelegd in het donderdagmiddag gepresenteerde coalitieakkoord ' Amsterdam is van iedereen'. Om dat doel te bereiken moeten er fors meer woningen bijkomen in de stad; minimaal vijfhonderd sociale huurwoningen per jaar vooral voor ouderen. In totaal wil de gemeente de bouwproductie opvoeren naar vijfduizend woningen per jaar in 2018.

  • 29.05.14

    Noord-Holland wil toekomstige woningbouw in de provincie meer centreren rond knooppunten van het openbaar vervoer. Dat zegt Tjeerd Talsma in een interview door Gebiedsontwikkeling.nu. De helft van alle stedelijke ontwikkeling zal volgens hem rondom knooppunten moeten gaan plaatsvinden. Talsma: "Wij kiezen primair voor OV-locaties in plaats van voor uitleglocaties."

  • 21.05.14
    De meeste Nederlanders wonen in een rijtjeshuis. Zelfs Amsterdam heeft een traditie in dit woningtype, bijvoorbeeld in Noord in de tuindorpen en in de westelijke tuinsteden. Aanbouw gaat op pad met schrijver en journalist Bernard Hulsman die onlangs een boek over rijtjeshuizen heeft gepubliceerd. Hulsman en Susan Heering kruizen de stad door en laten op verschillende plekken de geschiedenis van rijtjeshuizen in Amsterdam zien. Er worden ook hedendaagse voorbeelden getoond, maar die worden schaarser. Hoort een rijtjeshuis wel in een stad als Amsterdam waar steeds meer mensen willen wonen?
  • 08.04.14

    Wonen en ruimtelijke ordening komt in bijna alle stadsdelen in handen van een nieuwe bestuurder. D66 speelt een hoofdrol in het woondomein in Nieuw-West, West en Zuid. In Noord gaat de SP over wonen en ruimtelijke ordening. Alleen in Oost blijft wonen een aangelegenheid van de PvdA.
    In Centrum is Jeanine van Pinxteren (GroenLinks) verantwoordelijk voor de portefeuille bouwen en wonen, monumenten en openbare ruimte. Zij gaat ook over de parkeergarages. Boudewijn Oranje (D66), de voorzitter van bestuurscommissie Centrum, neemt ruimtelijke ordening onder zijn hoede.

  • 06.03.14
    update

    Amsterdam brengt dit jaar extra locaties op de markt voor ruim 3.600 nieuwe woningen, zo heeft het Ontwikkelingsbedrijf bekend gemaakt. De stad anticipeert daarmee op het aantrekken van de markt. Vanuit beleggende partijen is er veel belangstelling voor de bouw van middeldure huur- en studentenwoningen. Bovendien groeit de belangstelling voor transformatie van leegstaande kantoren en zelfbouw.

  • 27.02.13

    De fractie van de PvdA in Almere heeft Henk Mulder voorgedragen als opvolger van wethouder Adri Duivesteijn. Mulder is kandidaat-wethouder voor de portefeuille duurzame ruimtelijke ontwikkeling.

  • 21.01.13
    Strategisch plan voor stedelijke ontwikkeling is oefening in bescheidenheid
    Door de economische crisis stagneert de ontwikkeling van Amsterdam. Het geld raakt op bij gemeente en corporaties. De bal komt steeds meer bij andere partijen te liggen, zo luidt de conclusie van ‘Investeren in de Stad’, onderdeel van het ‘Strategisch Plan’ voor de ontwikkeling van de hoofdstad.
  • 14.11.12
    De metropoolregio tien jaar later: Zef Hemel
    In deze laatste bijdrage beschrijft planoloog Zef Hemel zijn visie op Amsterdam tien jaar later. De huidige bouwputten zijn dan verdwenen, de stedelijke economie floreert en de stad is een toeristenmagneet. Maar de druk op de woningmarkt neemt verder toe en de overheid zal het verschil niet meer maken. Het zijn de stedelingen zelf die over het succes van de stad gaan. En dan is er nog de klimaatcrisis.
  • 14.11.12
    Ondergrondse parkeergarages geen vanzelfsprekendheid meer
    Nieuw parkeerplan
    Amsterdam gaat de gemeentelijke parkeergarages openstellen voor vergunninghouders. Bovendien gaat de gemeente ongebruikte plekken in commerciële garages huren. Dat levert 3300 extra plekken op. Daarnaast worden er volgens het plan van wethouder Wiebes nog 1700 bijgebouwd, waarvan 500 in ruimtes boven de metrostations Vijzelgracht en Rokin.
  • 12.09.12
    Uitzicht vanaf flat Burg. Hogguerstraat

    Sloterplas op de schop

  • 12.09.12
    De zes beeldbepalende woontorens in de 'Torenwijk' dateren uit 1965
  • 10.09.12
    Zone tussen A10 en ringspoor biedt kansen voor uitbreiding centrummilieu

    Op het Mercatorplein in De Baarsjes is het op een zomerse dag een drukte van belang. Spelende kinderen op het plein, jongeren die geanimeerd pratend op het terras zitten en het verkeer dat er omheen rijdt. “In vijftien jaar tijd is hier veel veranderd,” zegt Jos Gadet, planoloog en auteur van ‘Terug naar de Stad’, een boek waarin hij de ontwikkeling van Amsterdam beschrijft maar ook succesfactoren benoemt voor een bloeiend stedelijk leven.

  • 08.09.11

    Politieke onenigheid over Marine Etablissement

    Is het Marine Etablissement de plek voor luxe appartementen? Of is het beter het gebied in de toekomst te gebruiken voor evenementen? Amsterdam is nog geen eigenaar van het terrein, maar de politiek steggelt al over de toekomstige bestemming.

  • 17.02.11

    Structuurvisie Amsterdam 2040 is een feit

  • 29.06.10

    Structuurvisie Amsterdam centraal in nieuwe Jaarboek AFWC

    Blik op 2040

    Dit jaar is het thema-deel in het Jaarboek van de Amsterdamse Federatie van Woningcorporaties gewijd aan de Structuurvisie Amsterdam 2040. De Federatie heeft diverse externe partijen gevraagd hoe zij vanuit hun oogpunt naar de ontwikkeling van de stad kijken. Dat natuurlijk aangevuld met de eigen visie op de ontwikkeling van de stad. 
  • 03.03.10

    Groei van Almere nog net voor verkiezingen verankerd

  • 18.03.09

    Herontwikkeling industriële locaties levert dure bouwgrond op

    Spannend wonen op NDSM-werf