NUL20 nr 2, mei 2002

Blader door het tijdschrift

Eerste verdieping

Generaal Pardon: vorstelijk gebaar moet leiden tot wetswijziging
‘Een probleem dat vraagt om onorthodoxe oplossingen’

Het moeizame verdelen van de schaarste
Eigen starters eerst?

Tweede verdieping

Nieuwe Kaart van Nederland inventariseert botsende belangen in nieuw structuurplan
Surfen door de toekomst van Amsterdam

Amsterdam kan deze maand inspreken op het nieuwe structuurplan. In de nota staat omschreven waar de komende decennia moet worden gebouwd. Hoe kijken andere overheden tegen die duizenden woningen en bedrijfshectaren aan? De Nieuwe Kaart van Nederland legt feilloos alle conflicten bloot.

Derde verdieping

Nieuwe kusten
Amsterdam experimenteert met drijvende woonwijk op Steigereiland

In Noord-Amerika zijn drijvende villawijken al een vertrouwd gezicht. Over enkele jaren kunnen ook Amsterdammers op IJburg ervan genieten. Het ontwikkelen van een waterwijk is een ingewikkelde klus. Hoe voorkom je gebroken arken met peilschommelingen van anderhalve meter? NUL20 keek over de schouder van projectleider Marlene Rienstra mee.

Gelijkwaardig beleid voor wal en water blijft voorlopig utopie
Chaos en verwarring kenmerken woonbootbeleid

Vierde verdieping

Plus: de wooncarrières van onze politici
Wie zijn de nieuwe stadsdeel’wethouders’ wonen
en waar staan ze voor?

Wat zijn de nieuwe en oudgediende portefeuillehouders Wonen in de stadsdelen de komende vier jaar van plan?
En wat voor wooncarrière hebben ze zelf gehad in Amsterdam? Een (hernieuwde) kennismaking met veertien politici die hun stempel zullen drukken op de stad.

Vijfde verdieping

Doorstromingsproject slaat vooral aan bij ouderen
Veel mensen willen best kleiner wonen

Woonbarometer

Is Mokum Mobiel?

Hoe mobiel is de Amsterdammer? De Mokummer blijft door de stagnerende nieuwbouw langer op zijn plek dan hij zou willen. Er komen jaarlijks minder woningen vrij. Neem de sociale huursector. Daarin kwamen in 1999 nog 16.017 woningen vrij, maar in 2001 nog maar 11.266.

Redactioneel

Wonen op het water

'Van bohémien tot wateryup'. Dat was de werktitel van een reportage die we hadden gepland over de veranderende status van de woonbootbewoner. Wonen op het water is namelijk niet alleen gewild maar ook duur geworden. Voor woonboten worden vele tonnen betaald, terwijl de gemeentelijke lasten flink oplopen. Dat levert een ander soort bewoners op, dachten we zo. Maar het verhaal ging met ons aan de loop. Alle geïnterviewde bootbewoners wilden over beleid praten. Een wereld van ergernissen en frustraties brak voor ons open.

Als ik ...

Tegen verdunning valt niet op te bouwen

De lift

Strategie

De Vereniging heeft met eigenaar/beheerder Nieuw Amsterdam/Patrimonium overeenstemming bereikt over deze collectieve verkoop. De appartementen worden voor de kostprijs verkocht, waardoor de prijzen voor Amsterdamse begrippen zeer laag zijn: van 84.000 tot 113.000 euro inclusief de verplichte renovatiekosten. Maar daarna geldt wel een anti-speculatiebeding. "We willen bewoners die voor langere tijd hun plek in Grubbehoeve zoeken". Half mei start de toewijzing van de woningen.

Domweg gelukkig

Domweg gelukkig

... op de op de Nicolaas Witsenkade.

Op stap

Op stap met … De Vliegende Hollander
“Als je niets doet, komen ze op straat terecht”

Huurschuld is de belangrijkste reden voor ontruiming van woningen. De organisatie De Vliegende Hollander, een samenwerkingsverband van HVO-Querido en het Leger des Heils, bemiddelt tussen huurder en verhuurder om huisuitzetting te voorkomen. In 85 procent van de gevallen lukt dat ook. De Dienst Welzijn van de gemeente Amsterdam steekt jaarlijks ruim 453 duizend euro in de Vliegende Hollander.