Overheidsbeleid Landelijk

  • 15.05.17
    Woonbond-actie met directeur Ronald Paping (met microfoon)

    De eerste anderhalve maand huur die sociale huurders betalen gaat direct naar de schatkist, zo meldt de Woonbond in haar nieuwste actie tegen de verhuurderheffing. De huurdersorganisatie wil dat een nieuw kabinet een einde maakt aan die heffing.

  • 12.05.17

    Bij de komende gemeenteraadsverkiezingen wil Laurens Ivens graag weer de strijd aangaan als lijsttrekker van de SP Amsterdam. "Na acht jaar raadslid en vier jaar wethouder van wonen te zijn geweest, brandt nog altijd het vuur. We hebben de laatste vier jaar veel kunnen veranderen, maar mijn handen jeuken om nog meer te bereiken in onze strijd tegen armoede, tweedeling en de grote drukte in de stad," aldus de wethouder.

  • 03.05.17

    Zo'n 1230 euro per sociale huurwoning. Dat gaat de verhuurderheffing Amsterdamse corporaties dit jaar kosten volgens een eerste schatting van de Amsterdamse Federatie van Woningcorporaties. Een kleine 'meevaller' is dat de Belastingdienst het tarief dit jaar niet verhoogt maar door trage politieke besluitvorming gedwongen is het percentage van 2016 te hanteren: 0,536 procent van de WOZ-waarde. Maar omdat de WOZ-waardes gemiddeld met zo'n 15 procent zijn gestegen, stijgt de afdracht dit jaar toch weer behoorlijk.

  • 20.04.17

    Als een nieuw kabinet iets goeds voor huurders gaat betekenen, moet het van GroenLinks komen. De Werkgroep Gelijke Behandeling Volkshuisvesting richtte althans 'een uitvoerig beargumenteerd verzoek' aan Jesse Klaver. Of hij er bij de kabinetsformatie voor wil zorgen dat huurders rechtvaardiger behandeld gaan worden.

  • 30.03.17

    De gemeente Amsterdam heeft onvoldoende mogelijkheden om huisjesmelkers aan te pakken, zo schrijft het college in antwoord op vragen van SP-raadslid Erik Flentge. Wethouder Ivens van Wonen zou hen graag stevig in de portemonnee raken, maar landelijke wetgeving biedt onvoldoende ruimte voor het opleggen van bestuurlijke boetes. De mogelijkheden daarvoor zouden dan ook moeten worden verruimd.

  • 21.03.17

    Steeds meer huurders zitten in langdurig in financiële problemen, zo blijkt uit een rapportage van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Het aandeel huurders met een 'betaalrisico' neemt al jaren toe. Daarbij gaat het om huishoudens met een besteedbaar inkomen dat lager is dan de woonlasten en de minimale uitgaven aan het levensonderhoud zoals die vast worden gesteld door het Nibud, waarbij uitgaven aan uitjes en vakanties en dergelijke niet eens zijn meegenomen. In 2015 had ongeveer 18 procent van alle huurders een betaalrisico, aldus het PBL.

  • 09.03.17

    De Woonbond vreest voor het verlies van tienduizenden sociale huurwoningen. Corporaties brengen volgens cijfers van de Autoriteit Woningcorporaties een kleine zeventigduizend sociale huurwoningen onder in het commerciële deel van hun bedrijfsactiviteiten."Dat betekent dat deze woningen op termijn in de vrije sector kunnen worden verhuurd of kunnen worden verkocht," aldus de Woonbond.

  • 01.03.17

    De beschikbaarheid en betaalbaarheid van huurwoningen was het belangrijkste thema van het NUL20 Verkiezingsdebat in Pakhuis de Zwijger. Daar werd duidelijk dat het verzet tegen de verhuurderheffing groeit, dat de huren het plafond hebben bereikt en dat meer regionale samenwerking in de bouwproductie wenselijk is. Ook de linkse partijen willen ruim baan geven aan pensioenbeleggers om middeldure huurwoningen te bouwen, mits ze de huren ook langdurig betaalbaar houden.

  • 01.03.17
    De belangrijkste uitspraken

    Wat voor antwoorden hebben politieke partijen op de toenemende problemen op de woningmarkt? Welke maatregelen moet een volgend kabinet nemen? Tijdens het PakhuisNul20- verkiezingsdebat gaven VVD, PvdA, D66, GroenLinks, SP en 50Plus antwoord op acht stellingen van vier opinieleiders.

  • 28.02.17

    Het verzet tegen de verhuurderheffing groeit, zo bleek bij het NUL20 Verkiezingsdebat. Een toenemend aantal partijen wil de heffing afschaffen, verminderen of omzetten in een investeringsverplichting. De VVD wil daarentegen de heffing verdubbelen. Volgens Kamerlid Roald van der Linde kunnen de corporaties dat makkelijk betalen. Ze bulken volgens hem van het geld en hebben dat de afgelopen jaren onvoldoende ingezet om woningen te bouwen en te verduurzamen.

  • 02.02.17

    Het huurbeleid van het kabinet Rutte II heeft tot een forse stijging van de sociale huur geleid, zo blijkt uit een analyse van de Woonbond. In 2012 lag de prijs voor een sociale huurwoning gemiddeld op 457 euro per maand. Vier jaar later is die prijs met 68 euro per maand gestegen naar gemiddeld 525 euro. Volgens de Woonbond betalen inmiddels 528.000 huishoudens (18,3%) een huur die te hoog is voor hun inkomen.

  • 17.01.17

    Het Rijk maakt het voor corporaties financieel onmogelijk om nog kluswoningen aan te bieden. Zo meent bestuurder Ronald Mauer (D66) van Nieuw-West. Tijdens een werkbezoek van minister Blok maandag aan 'Klussen op de Klarenstraat' heeft Mauer bij hem aangedrongen op wijziging van regelgeving.

  • 17.01.17

    De verhuurderheffing kan leiden tot discriminatie van mede-eigenaren. Deze conclusie trekt de advocaat-generaal Peter Wattel van de Hoge Raad in een nog niet gepubliceerd advies. Overigens zijn de consequenties beperkt als de Hoge Raad dit standpunt overneemt. Het heeft vooral gevolgen voor kleine particuliere eigenaren met gedeeld bezit.

  • 04.01.17

    Amsterdam moet veel meer bouwen voor de middenklasse. Dat stelt minister Blok vandaag in een interview met Het Parool. Het aanbod voor middengroepen is te klein, het aandeel sociale huur veel te groot, concludeert de minister. Hij raadt aan een deel van de sociale woningbouw over te dragen aan pensioenfondsen, die het dan geschikt maken voor middeninkomens. De VVD-minister vindt dat het aandeel sociale huurwoningen terug kan naar 30 procent, het landelijk gemiddelde.

  • 13.12.16

    Het volgende kabinet moet het woonbeleid fundamenteel hervormen. Niets doen is geen optie, aldus hoogleraar Peter Boelhouwer (TU Delft) en zelfstandig adviseur Karel Schiffer in een essay dat zij schreven in opdracht van de NVB, de Vereniging voor Ontwikkelaars & Bouwondernemers.

  • 08.12.16

    De woningcorporatie Wooncompagnie mag woningen blijven bouwen in Purmerend, Beemster, Waterland en Edam-Volendam. Minister Stef Blok honoreert hiermee de ontheffingsaanvraag die Wooncompagnie indiende, in samenwerking met de betreffende gemeenten.

  • 25.10.16

    Volgens het Nibud is wonen op de vrije markt, of dat nu via koop of huur gaat, zo duur geworden dat middeninkomens het lastiger hebben dan mensen met een minimuminkomen. Directeur Gerjoke Wilmink pleit daarom voor het verhogen van de inkomensgrens voor sociale huurwoningen. Het instituut is bezorgd over de stijgende woonlasten.
    Wilmink: "Dat de economie aantrekt betekent niet dat het einde van de problemen in zicht is. De inkomens gaan wel omhoog, maar de vaste lasten drukken ook steeds sterker op de portemonnee. Met name woonlasten en zorgkosten zijn sterk gestegen."

  • 20.10.16

    De Woonbond start namens huurders van sociale huurwoningen een collectieve actie tegen de Belastingdienst en verhuurderskoepels Aedes, IVBN en Vastgoed Belang. Doel van de procedure is om inkomensafhankelijke huurverhogingen terug te draaien. Het gaat naar schatting om een bedrag van 365 miljoen euro.

  • 26.09.16

    Woningbouwcorporaties krijgen een korting op de verhuurderheffing als zij goedkope sociale huurwoningen bijbouwen. Ook is er straks geen gemeentelijke zienswijze meer nodig als corporaties hun duurdere huizen willen verkopen aan beleggers. Voorwaarde is dat de corporatie voor elke verkochte duurdere sociale huurwoning een nieuwe goedkope sociale huurwoning terug bouwt. Dat staat in een wetsvoorstel dat minister Blok (Wonen) bij de Tweede Kamer heeft ingediend. Hij wil met deze maatregelen het aanbod aan huurwoningen vergroten.

  • 21.09.16

    De Woonbond is verheugd dat er 150 miljoen extra naar de huurtoeslag gaat. "Gezien de enorm gestegen huren de afgelopen jaren, en de groeiende groep huurders die de huur met moeite kan betalen, is dat hard nodig", aldus directeur Ronald Paping in een reactie op de plannen van het kabinet voor 2017.

  • 21.09.16

    De huurtoeslag gaat in 2017 met ruim een tientje per maand omhoog. Huurtoeslagontvangers krijgen maandelijks 10,50 euro meer huurtoeslag. Dat komt doordat de zogeheten basishuur omlaag gaat: de huur die huishoudens met recht op huurtoeslag minimaal zelf moeten betalen. Dat bedrag ligt in 2017 rond de 220 euro. De maatregel kost de overheid jaarlijks 150 miljoen euro. Het verhogen van het huurtoeslagbudget is onderdeel van een groter pakket aan koopkrachtmaatregelen.
    Uit de dinsdag door het kabinet gepresenteerde Rijksbegroting voor 2017 blijkt verder:

  • 15.08.16

    Het puntenstelsel (WWS) wordt op 1 oktober wederom aangepast. Praktisch alle wijzigingen maken hogere huren mogelijk. Zo komen gerenoveerde woningen in aanmerking voor meer punten en krijgen kleine nieuwbouwwoningen in de regio's Utrecht en Amsterdam extra punten. Woningen van minder dan 40 vierkante meter kunnen zo al naar de vrije sector getild. Blok hoopt zo de nieuwbouwproductie te bespoedigen. De steden zelf zien er niets in omdat ze vooral een prijsopdrijvende werking van de maatregel verwachten.

  • 15.07.16
    32 MRA-gemeenten met 1,1 miljoen huishoudens

    De drie IJmondgemeenten Heemskerk, Beverwijk en Velsen hebben eieren voor hun geld gekozen en zich alsnog aangesloten bij de woningmarkregio Metropool Amsterdam (MRA). Minister Blok had ze eerder daartoe opgeroepen en daarbij duidelijk gemaakt dan hun aanvraag om de woningmarktregio Zuid-Kennemerland/IJmond te vormen kansloos was. In het voorstel dat de minister naar de Kamer heeft gestuurd is sprake van 19 woningmarktregio's. De regio's rond Amsterdam en Den Haag/Rotterdam zijn veruit de grootste met ruim een miljoen huishoudens.

  • 12.07.16

    De inkomensafhankelijke huurverhoging die drie jaar geleden werd ingevoerd heeft niet voor meer doorstroming van ‘goedkope scheefwoners’ gezorgd. Dat blijkt uit onderzoek van RIGO.

  • 08.07.16

    Een Amsterdammers die via Airbnb of een vergelijkbare site zijn woning wil verhuren, moet dat straks verplicht melden bij de gemeente. De Tweede Kamer nam gister een motie aan die gemeenten de mogelijkheid zo'n meldplicht in te voeren. Amsterdam is dat zeker van plan. Volgens wethouder Laurens Ivens gaat hiermee "een langgekoesterde Amsterdamse wens van gemeenteraad en college in vervulling". Ivens: "Het meldpunt zorgt voor een nieuw en krachtig wapen in de strijd tegen illegale hotels.

  • 06.07.16

    De landelijke overheid stelt 20 miljoen euro beschikbaar voor het Fonds Duurzaam Funderingsherstel. Het Fonds gaat huiseigenaren leningen verstrekken om funderingherstel van hun woning mogelijk te maken. Streven is het fonds op 1 januari 2017 van start te laten gaan. Maar dan moeten eerst ook andere betrokken partijen - banken, gemeenten en het Waarborgfonds Eigen Woningen - over de brug komen. Doel is te komen tot een bedrag van 100 miljoen euro, waarmee 2000 funderingsleningen kunnen worden verstrekt.

  • 01.07.16
    Costa Rica

    Sinds vandaag mogen sociale huurwoningen met een vijfjaarscontract aan jongeren worden verhuurd. Thijs Janssen (22) was de symbolische eerste jongere die het contract ondertekende van zijn nieuwbouwwoning in het appartementencomplex Costa Rica aan de Oostelijke Handelskade. Kamerlid Carola Schouten (ChristenUnie) was aanwezig bij de ondertekening. Zij stond aan de basis van de initiatiefwet die deze tijdelijke contracten mogelijk maakt. In Costa Rica worden 57 woningen met een jongerencontract verhuurd.

  • 28.06.16
    Update 15 juli

    Haarlem en de overige gemeenten van Zuid-Kennemerland besloten eind juni zich bij de nieuwe woningmarktregio Metropool Amsterdam (MRA) aan sluiten. Hun regio-partners in IJmond namen deze keuze niet over, maar minister Blok heeft Heemskerk, Beverwijk en Velsen na een goed gesprek overtuigd zich ook aan te sluiten, zodat een woningmarktregio van 32 gemeenten ontstaat. Ze hadden ook weinig keus.

  • 21.06.16

    De Amsterdamse corporaties kunnen een premie van 20.000 euro per sociale nieuwbouwwoning tegemoet zien van minister Blok. Formeel gaat het om aftrek van de verhuurderheffing. Voor elke nieuwe sociale huurwoning in schaarstegebieden is de aftrek 20.000 euro; in de rest van het land is het 10.000 euro. Het gaat om woningen die tussen 2017 en 2021 worden gebouwd. Voorwaarde is dat de huur onder de aftoppingsgrens blijft (ongeveer 600 euro).

  • 21.06.16

    Voor een fundamentele herziening van de verhuurderheffing is geen aanleiding. Dat schrijft minister Blok (Wonen) bij de evaluatie van de heffing die vandaag naar de Tweede Kamer is gestuurd. Deze conclusie staat diametraal tegenover een recente evaluatie van de heffing door de COELO.

  • 09.06.16

    Wetenschappers zeggen het nu ook. De verhuurderheffing is een onding. Het centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO) constateert dat de heffing zorgt voor perverse prikkels en uit rechtvaardigheidsoogpunt moeilijk te verdedigen valt. De belasting drijft de huren van sociale huurwoningen op zorgt ervoor dat vooral huurders opdraaien voor het vullen van de staatskas. De heffing voldoet niet aan het draagkrachtbeginsel, is het vernietigende oordeel van de COELO. Daarbij heeft de heffing ervoor gezorgd dat de investeringen van corporaties sterk zijn teruggelopen.

  • 18.04.16

    Morgen trekken de Amsterdamse en Utrechtse afdelingen van GroenLinks, PvdA, SP en verschillende huurdersorganisaties naar Den Haag om zich te verzetten tegen de 'Blokhokken'. Minister Blok wil de puntentelling in die steden zodanig aanpassen dat kleine nieuwbouwwoningen (tot 40m2) al in de vrije sector vallen. Blok hoopt zo de nieuwbouwproductie te bespoedigen. De steden zelf zijn faliekant tegen omdat ze vooral een prijsopdrijvende werking van de maatregel verwachten.

  • 18.04.16
    Arjan Vliegenthart

    De vier grote steden dreigen een afspraak met het rijk over de huisvesting van bijna achtduizend statushouders te verscheuren. Volgens de steden wil het Rijk maar niet met voldoende financiële compensatie over de brug komen. Na maanden overleg zou er nog altijd een gat zijn van honderden miljoenen tussen wat de gemeenten denken nodig te hebben en wat het Rijk biedt.

  • 13.04.16

    De Eerste Kamer heeft de Wet Doorstroming Huurmarkt aangenomen. Dat betekent dat op 1 januari 2017 de huursombenadering wordt ingevoerd. Ook komt er een jaarlijkse inkomenstoets en meer ruimte voor tijdelijke huurcontracten.

  • 07.04.16

    De woonlasten voor huurders zijn gestegen en voor kopers gedaald. De netto woonuitgaven van eigenaren-bewoners zijn gedaald door lagere hypotheekuitgaven en lagere andere woonuitgaven. De netto woonquote voor kopers is gedaald van 30,1 procent in 2012 naar 27,2 in 2015. In dezelfde periode steeg de netto woonquote voor huurders van 33,9 naar 36,0 procent, aldus het WoonOnderzoek Nederland 2015 (WoON2015)

  • 30.03.16

    Het kabinet wil in 2017 forse bezuinigen op de huurtoeslag. De reden is dat de uitgaven blijven oplopen en de ramingen overstijgt. Volgens Aedes, de koepel van woningcorporaties, schat de regering de uitgaven al jaren bewust te laag in. Het grote tekort wordt zo gecreëerd. Aedes benadrukt dat ondersteuning voor huurders met de laagste inkomens broodnodig is.

  • 16.03.16
    Huursombenadering: simpeler wordt het niet, wel eerlijker
    Nu de Tweede Kamer heeft ingestemd met het wetsvoorstel Doorstroming Huurmarkt, lijkt de introductie van een nieuwe systematiek voor de jaarlijkse huurverhogingen aanstaande. Simpeler gaat het er met de huursombenadering niet op worden, wel eerlijker. De enorme verschillen tussen huren van nieuwe en bestaande huurders zullen afnemen.
  • 16.03.16
    Leidt nieuw puntenstelsel tot vloedgolf aan bezwaarschriften?
    Sinds 1 oktober vorig jaar telt de WOZ-waarde mee bij het vaststellen van de maximale huur die verhuurders van gereguleerde woningen mogen vragen. Daarmee zijn huurders belanghebbenden en kunnen ze bezwaar maken tegen de WOZ-waarde. Maar hoe zinvol is dat?
  • 07.03.16

    De Belastingdienst mag doorgaan met het verstrekken van inkomensgegevens van huurders aan verhuurders. Ook blijft voor 2016 de inkomensafhankelijke huurverhoging bestaan. Dat is de uitkomst van een debat vorige week in de Tweede Kamer over de wet Gegevensverstrekking Belastingdienst.

  • 24.02.16
    PakhuisNUL20-debat 22-02-2016

    Bij het PakhuisNUL20-debat over tijdelijke verhuur raakten de gemoederen maandagavond flink verhit. Wethouder Eric van der Burg (Ruimtelijke Ordening en Grondzaken) kwam in aanvaring met een actiegroep die in de Kolenkitbuurt strijdt tegen tijdelijke huurcontracten. Onderwerp van het debat was nieuwe wetgeving die meer tijdelijke huur mogelijk maakt.

  • 24.02.16
    Nieuwe wetgeving zorgt voor meer tijdelijke huur
    Met de wet Doorstroming Huurmarkt en de initiatiefwet Schouten worden de mogelijkheden voor tijdelijke huurcontracten verder verruimd. Goed voor de doorstroming zegt de ene partij, een uitholling van het huurrecht zegt de andere.
  • 20.02.16
    Update 22-02-2016

    Minister Blok wil de bouw van kleine vrijesector huurwoningen lucratiever maken en hoopt daarmee de woningproductie in de regio's Amsterdam en Utrecht te stimuleren. Zijn plan stuit op scepsis in die steden. Wethouder Ivens van Amsterdam vraagt zich af welk probleem Blok wil oplossen.

  • 10.02.16

    Vanaf 2017 wordt de jaarlijkse huurverhoging gereguleerd via een huursombenadering. Een uitzondering wordt gemaakt voor huurders met een inkomen boven de 39.000 euro. Er komt meer ruimte voor tijdelijke huurcontracten. Dat zijn de belangrijkste punten uit de Wet Doorstroming Huurmarkt die de Tweede Kamer op 9 februari aannam.

  • 23.12.15

    Minister Blok heeft het wetsvoorstel 'Doorstroming Huurmarkt' ingediend bij de Tweede Kamer. De wet beperkt de gemiddelde huurstijgingen van woningcorporaties en breidt de mogelijkheden voor tijdelijke huurcontracten uit.

  • 16.11.15
    Vijf corporatiedirecteuren schetsen hun prioriteiten
    Na de invoering van de nieuwe Woningwet treden corporaties in dialoog met de stakeholders over de toekomstige koers. Of breken zij zich het hoofd over koersdocumenten en ondernemingsplannen. Wat tekent zich af? Vijf directeuren over hun doelgroep, de investeringsagenda en de dringende noodzaak de efficiëntie van de eigen organisatie verder te verbeteren.
  • 26.10.15

    De uitvoering van de samenwerkingsafspraken tussen gemeenten corporaties en huurders komt in gevaar door weer nieuwe maatregelen van minister Blok. Dat zeggen de wethouders van Utrecht, Den Haag en Amsterdam in een brief aan de Tweede Kamer. Zij pleiten voor meer ruimte voor lokaal beleid. Dat doen ook de Amsterdamse corporaties (AFWC) en Huurdersvereniging (HA) in een andere brief aan minister Blok en de Kamer.

  • 16.10.15

    Eén van de grootste woningcorporaties van Nederland, De Key, zegt dat het snel opvangen van vluchtelingen in tijdelijke woningen helemaal niet kan. "Je hebt minimaal een jaar nodig," aldus bestuursvoorzitter Leon Bobbe. Er moet infrastructuur aangelegd, je moet heien en er moeten vele vergunningen geregeld.

  • 13.10.15

    Airbnb verwacht dit jaar zo'n 5,5 miljoen euro toeristenbelasting te betalen aan de gemeente Amsterdam. Dat maakte de woningverhuursite zelf bekend. Met een gemiddelde prijs van 134 euro per nacht zou dat neerkomen op ruim 820 duizend overnachtingen per jaar, aldus berekeningen van de Volkskrant.

  • 12.10.15
    update 15 oktober

    Het kabinet wil statushouders geen voorrang meer geven bij de verdeling van sociale huurwoningen. Om de doorstroming uit de asielzoekerscentra toch te verbeteren, willen VVD en PvdA de asielzoekers met een verblijfsvergunning plaatsen in "sobere, maar rechtvaardige" huisvesting.

  • 12.10.15

    Gemeenten krijgen meer mogelijkheden om criminelen of mensen die overlast veroorzaken te weren uit probleemwijken. Ze mogen woningzoekenden om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen of screenen op basis van politiegegevens. De ministerraad heeft ingestemd met een voorstel van minister Blok. Het gaat om een uitbreiding van de 'Rotterdamwet'. Die wet maakte het al mogelijk om inkomenseisen te stellen als er veel mensen met een uitkering of laag inkomen in een wijk wonen.

Pagina's